Jumaat, 21 September 2012

INTERAKSI 2 TAJUK 4 : PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU


4.0 Sinopsis
Kandungan tajuk ini memberi panduan kepada para pelajar membuat pemilihan bahan internet untuk pengajaran dan pembelajaran BM. Pemilihan bahan termasuklah memilih bahan sastera,memilih bahan tatabahasa dan memilih bahan bidang ilmu lain.

4.1 Hasil Pembelajaran
4.1.1 Mensintesis maklumat dari pelbagai sumber untuk mendapatkan bahan.
4.1.2 Menterjemah pengetahuan dalam memilih bahan yang sesuai untuk pengajaran bahasa.
4.3 Komponen Modul Pembelajaran
4.3.1 Pemilihan Bahan Internet Untuk Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu
Bahan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu begitu banyak di alam maya kini. Namun, pemilihan yang bijak, tepat dan berguna harus dititikberatkan oleh pengguna. Pemilihan bahan harus diberikan perhatian tentang beberapa aspek. Antaranya adalah :
  Dalam bidang pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, terdapat tiga bidang utama yang dijadikan ‘kata kunci’ dalam pencarian bahan pengajaran di internet.
 Memilih bahan sastera
 Memilih bahan tatabahasa
 Memilih bahan bidang ilmu lain (merentas kurikulum)

a) Memilih bahan sastera
Kesusasteraan merupakan bidang penting dalam Bahasa Melayu. Pemilihan bahan kesusasteraan harus teliti berdasarkan ciri-ciri pemilihan bahan dalam Rajah 20 di atas. Genre sastera adalah kategori atau jenis karya sastera atau seni yang dicirikan dengan sesuatu gaya, bentuk atau kandungan tertentu. Bahan sastera ini merangkumi :

Berikut merupakan salah satu cara mencari dan memilih bahan sastera jenis pantun melalui internet :



Pemilihan bahan sastera mempunyai unsur-unsur tertentu yang berkait rapat dengan bidang kesusasteraan. Menurut Hasim Awang (2003),empat unsur utama harus diteliti ketika memilih bahan sastera dalam internet. Antaranya :


b) Pemilihan Bahan Tatabahasa

Tatabahasa merupakan bidang yang menumpukan perhatian terhadap :



Kajian tentang bidang tatabahasa, dilakukan daripada dua aspek yang utama iaitu:

Berdasarkan aspek pendidikan sebelum guru-guru menggunakan bahan-bahan sumber dari internet, sama ada untuk pengajaran dan pembelajaran secara langsung di bilik darjah atau sekadar sebagai bahan bantu mengajar yang telahg terlebih dahulu dimuat turun, proses penilaian dan pemilihan perlu dilakukan. Hal ini perlu dilakukan supaya bahan sumber yang digunakan itu benar-benar membantu proses pengajaran dan pembelajaran. Perkara ini bagi mengelakkan timbulnya kesan negatif yang tidak dikehendaki atau dijangka

kepada proses pengajaran dan pembelajaran.

4.3.2 Faktor penyebab mengapa perlunya pemilihan dan penilaian bahan
Menurut Neil (1999) beberapa faktor harus dititikberatkan dalam mencari bahan dalam internet. Antaranya :


4.3.3 Langkah-Langkah Pemilihan Bahan Bahasa Melayu






Cadangan Aktiviti
a) Secara kumpulan, berbincang tentang ciri-ciri bahan p&p yang sesuai.

i) Menentukan kata kunci yang sesuai dalam enjin pencari.
ii) Penggunaan tanda pengikat kata (“ “)
iii)Penggunaan tanda tambah (+)
iv) Mengakses daripada pelbagai laman sesawang bahan sastera dan bahan tatabahasa.

b) Secara individu, pelajar mengumpul bahan sastera, tatabahasa dan bidang ilmu lain ke dalam folder kursus.























1 ulasan: